Terugroepactie Citroën (Stellantis) en de autoverzekering van a.s.r.
Stellantis, de moedermaatschappij van autofabrikant Citroën, heeft een terugroepactie (‘recall’) bekend gemaakt. Het gaat om de modellen C3 en DS 3 van Citroën die tussen 2009 en 2019 zijn geproduceerd en Takata-airbags hebben. Deze airbags kunnen bij activatie ontploffen, waarbij metalen delen kunnen rondvliegen. Kortgeleden overleed een automobiliste hieraan in Frankrijk. Eigenaren van de auto’s kunnen via het dealernetwerk de auto (kosteloos) laten repareren.
Hoe zit het met de autoverzekeringen van a.s.r.?
Stellantis geeft een nadrukkelijk advies om niet meer met deze auto’s te rijden. Het is verstandig om dat advies zo veel mogelijk op te volgen. Wat als uw klant tussentijds toch met de auto rijdt? Dan is en blijft de klant verzekerd. Wel gelden de voorwaarden.
Specifieke schade
Deze actie gaat specifiek over de volgende situatie: er vindt een botsing plaats, de airbag klapt uit, de airbag ontploft door de productiefout. En daardoor ontstaat er extra letsel en/of extra schade.
In de voorwaarden zijn bepalingen opgenomen over roekeloosheid en onvoldoende zorg (onderdeel van de Cascodekking), waaronder opvolging geven aan een terugroepactie (dit staat expliciet in de voorwaarden van de VVP-Personenautoverzekering). Dit soort schades sluiten wij van te voren niet uit. We beoordelen elk schadegeval op zich. Criteria die daar bijvoorbeeld een rol bij (kunnen) spelen zijn:
- Is er een oorzakelijk verband tussen de ontploffing en de schade?
- Kan de verzekerde roekeloosheid, schuld of grove nalatigheid worden verweten? Wist hij van de situatie af?
Mocht je verwachten dat hij maatregelen nam? Had hij al lang een afspraak voor reparatie kunnen maken en heeft hij dat niet gedaan?
Het blijven rijden met de auto is een risico wat de verzekerde zelf neemt. Het is verstandig om dit risico te vermijden en gehoor te geven aan het advies van de fabrikant.
Recht op vervangend vervoer?
Vervangend vervoer tijdens een wachttijd bij een terugroepactie is niet verzekerd en vergoeden wij niet. Daarvoor moet eventueel een dealer worden aangesproken. Wij zijn hierin geen partij. Volgens de voorwaarden is er alleen recht op vervangend vervoer bij een werkelijke, gedekte, schade. En ook dat beoordelen wij aan de hand van de voorwaarden.
Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?
Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op.